Verksamhetsberättelse SSOC 2023

År 2023 inledes med fortsatta höga el och drivmedelspriser men detta till trots så har antalet starter under året nu återharr.tat sig till samma nivå som före covid. De svenska ryttarna behöll sin goda form från VM i Herning och tog ett historiskt lag Guld på EM i Milano. Truppen bestod av Henrik Eckerman, Rolf-Göran Bengtsson, Jens Fredriksson, Petronella Andersson och Vilma Hellström.

Henrik hade ju även tagit hem Världscupfinalen i Omaha SSOC’s årsmöte hölls traditionsenligt under Göteborgs horseshow där vi även delade ut pris till Årets Hästägare i SSOC 2023. Priserna var många och fina. Det sponsrades med stora målningar av Elin-Marie Art, broderade täcken av Torpol, schatull med kristallglas och champagne samt en stor plakett. Årets vinnare blev Magnus Carlberg för framgångar med CCStud’s Liisolde (6år), Bo Emanuelsson för framgångar med Canbella Blue PS (7-Sår) och Cecila Swartz för framgångar med Madonna (9år-äldre).

Under GHS hade även vårt traditionella mingel tillsammans med SvRF. Pelle önskade alla hjärtligt

välkomna och presenterade därefter SvRF’s Generalsekreterare Annika Tjernström som även hon hälsade välkomna. Därefter pratade vår landslagsledare Henrik Ankarcrona och Yogi Breisner om vikten att ha bra hästägare och team runt sig och lite kring tankarna kring EM.

SSOC har haft 7 möten under året varav 3 fysiska. Vi har under dessa bland annat diskuterat de kriterier och hur vi ska bedöma till vilka våra 2 nya vandringspris ska gå till. Dessa två mycket fina pokaler i silver har skänkts av Anna Silfverling. Allt kommer presenteras under 2024.

2023 nådde vi en milstolpe med 100 medlemmar. Vi blir både större och starkare för varje år. SSOC bjöd in sina medlemmar under SM i Sundbyholm i augusti till ett tält vilket dessutom var upphöjt för god sikt utöver banan. Tillsammans med SvRF bjöd vi in samtliga SM finalister med team till mingel under lördagen. Mycket uppskattat och välbesökt med goda snittar och dryck.

SSOC bjöd in sina medlemmar till flera trevliga arrangemang under året. Luncher på samtliga av 7-stars tävlingar så vi tackar för det. Vi bjöds även på luncher under Sundbyholms tävlingar vilket även det är återkommande så tack snälla för det. På torsdagen under Falsterbo bjöd vi in till lunch på vippen tillsammans med SvRF och där kunde man sitta och njuta hela eftermiddagen. Claes Hedenman och Helena Holm bjöd alla våra medlemmar på lunch under Champion of the Youngsters på Grevagården. Årets sista lunch hölls som vanligt på RC Grill under Jönköping horseshow där vi tillsammans med vår sponsor Agria som blivit en återkommande avnjöt stor buffé.